سرکه بخوریم یا نه؟

طرز تهیه سرکه

 سرکه از داروهای قدیمی در طب سنتی ایران است و فواید فراوانی برای سلامتی بدن دارد. البته این فواید به شرط رعایت احتیاطات لازمه و در نظر گرفتن مزاج مصرف کننده و مصلحات سرکه حاصل می‌شود در غیر این صورت مثل تمام داروهای دیگر، عوارض خواهد داشت.
بهترین سرکه سرکه نوع انگوری خانگی(دست ساز) است. سرکه انگوری از نظر مزاجی، مرکب القوی و سرد و خشک است.

سرکه سیب
سرکه سیب

سرکه محرک اشتها است. اگر مواد غذایی غلیظ و سخت هضم مثل گوشت گاو، کله پاچه و نظایر آن را با قدری سرکه بپزند یا کمی به همراه آن مصرف کنند، باعث می‌شود هضم بهتر و راحت تری داشته باشد.
مصرف سرکه برای افرادی که ضعف بنیه، کم‌خونی، زخمهای گوارشی، درد مفاصل و یا ضعف اعصاب دارند بسیار مضر است.سرکه بدن را لاغر می‌کند و مصرف بیش از حد آن نیروی جنسی را ضعیف می‌کند.

توصیه مهم: با توجه به طبیعت سرکه، لازمست که افراد دارای مزاج های سرد و خشک یا سرد و تر، کمتر از سایرین سرکه مصرف کنند.

طرز تهیه سرکه انگور

انگور راشسته و خشک کنید زیرا آب باعث کپک زدن آن میشود.سپس انگور را له کرده و آب آن را گرفته و در ظرفی بریزید و در آن را ببندید(البته میتوانید خود انگور را در ظرف بریزید و در نهایت آن را صاف کنید)

در فصل زمستان حدود شش روز و در تابستان تقریبا سه روز طول میکشد که انقلاب اول رخ داده و تفاله های آن بالا بیاید. پس از ده روز (پس از رخ دادن انقلاب اول) که تبدیل به خمر شد، درب ظرف را باز کنید تا پشه یا مگس سرکه وارد آن شود(این کار یک تا دو هفته زمان میبرد)این حشره سبب میشود آب انگور  و مواد شروع به کپک زدن و پف کردن کند سپس تبدیل به سرکه شوند و تفاله های آن پایین رفته و انقلاب دوم رخ دهد. این فرآیند تقریبا نود روز زمان می‌برد. در ظرف را نباید بصورت کامل باز گذاشت چون باعث تبخیر زیاد و هدر سرکه میشود بلکه یک روزنه کوچک کافی است تا اصطلاحا سرکه نفس بکشد(میتوانید تا آمدن پشه ها درب آن را باز بگذارید و سپس درب آن را پوشانده و در حد یک روزنه بگذارید باز بماند)

سرکه انگور
سرکه انگور

یک روش دیگری برای تهیه سرکه انگور

آب انگور را بگیرید و آن را بجوشانید. وقتی آب انگور جوشانده شود تبدیل به خمر می شود و تفاله های آن بالا میاید (انقلاب اول). سپس به مدت نود روز آن را کنار بگذارید، خود به خود تبدیل به سرکه می شود و تفاله های آن پایین میرود (انقلاب دوم)

تاثیر ماساژ درمانی برای اوتیسم
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ

یک روش دیگر

این است که بعد از ده روز (پس از انقلاب اول) به آن کمی سرکه کهنه اضافه کنید زیرا در سرکه کهنه تخم مگس سرکه وجود دارد و حتی اگر در را ببندند بازهم مگس سرکه در آن به وجود می‌آید و پس از چهل روز تبدیل به سرکه می‌شود ولی روش توصیه‌شده جهت تهیه سرکه عبارتست از باز گذاشتن در ظرف و ورود مگس سرکه از راه طبیعی آن و بدون اضافه کردن سرکه اضافی.

انواع سرکه
انواع سرکه

طرز تهیه سرکه خرما

برای تهیه سرکه خرما باید به خرما آب اضافه کنیم تا جایی که آب روی خرما را بگیرد ؛ پس از چهل روز آن را صاف کنید و تا نود روز بگذارید بماند.

حرما
حرما

 طرز تهیه سرکه عسل

 برای تهیه سرکه از عسل بایستی آن را بوسیله آب رقیق کنید(دو برابر مقدار عسل به آن آب اضافه کنید)
عسل بعد از نود روز تبدیل به سرکه میشود و نیازی به صاف کردن و … ندارد.
 نکته: شش ماده طبیعی که می‌توان از آنها سرکه درست کرد عبارتند از:

عسل
عسل

انگور، خرما، جو، عسل، انجیر و نیشکر
این مواد ابتدا تبدیل به خمر و سپس سرکه می‌شوند
هر چه این مواد رسیده تر و مرغوب تر و شیرین تر باشند، کیفیت سرکه به دست آمده بهتر می‌شود

نکته: ظرفی که می خواهید در آن سرکه درست کنید حتی القدور شیشه ای باشد چون سرکه بسیار اسیدی است و در صورت استفاده از ظروف فلزی مواد آن در سرکه حل شده و مضر است.در ضمن ترجیحا از ظرف بزرگ استفاده کنید تا جای کافی برای پف کردن و عمل آمدن سرکه وجود داشته باشد.

ماساژ صورت
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ

نکته: تهیه سرکه نیاز به صبر و حوصله دارد زیرا مدت زمان تهیه آن حداقل 3 ماه است که گاهی بیشتر هم طول میکشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×