reflex

ماساژ رفلکسولوژی

این علم قدمت دیرینه ای دارد چرا که در مصر در یکی از مقبره ها که مربوط به چهار هزار سال پیش است، مقبرۀ آهور وجود دارد که به مقبره طبّی معروف است و بر دیواره آن عکسی حکّ و نقاشی شده است که بازتاب درمانی و ماساژ کف دست و پا را نشان می دهد، و ما هم به صورت فطری و غریزی و بدون آموزش برای دلداری دادن به افراد و انتقال آرامش همیشه دست آنها را می گیریم، پس این علوم متناسب با آگاهی انسان است. بر اساس تئوری این علم در بدن صفحات انعکاسی وجود دارد که کل بدن در آن صفحات قرار دارد مانند کف پاها، کف دست ها و گوش ها که مانند یک جنین وارونه می باشد و یا حتّی چشم ها که علم چشم خوانی و عنبیه شناسی بر پایه همین تئوری میباشد . همچنین اینکه بدن به ده منطقه عمودی توسط مریدین ها تقسیم میشود به این صورت که هر مریدین از انگشت هر پا شروع و به طرف بال می آید و در حوالی استخوان ترقوّه به دو قسمت تقسیم شده، یکی به سر می رود و دیگری به انگشت مشابه دست و بر اساس این علم هر عضو در بدن با مشکل یا بیماری مواجه شود به معنی انسداد انرژی حیاتی ” چی “در مریدین مربوط به آن عضو و یا حتّی در خود عضو می باشد. و از آنجایی که ما هر عضو، اندام، غدد درون ریز و حتّی کل بدن را در این صفحات انعکاس داریم، ما با تحریک یا ماساژ بازتاب این ها در کف پا، دست و گوش ابتدا عدم تعادل و گرفتگی بدن را در می یابیم، و سپس با بازگرداندن جریان طبیعی انرژی به بدن در جهت بهبود بیمار گام بر می داریم.

پا به عنوان قلب دوم، نقش موثر و مهمی در سلامت کل بدن دارد. پاهای انسان به دلیل تحمل وزن بدن و حفظ تعادل، نقش تعیین کننده ای در آرامش و سلامت انسان دارند، به نحوی که هرگونه خستگی و ناراحتی در ناحیه کف پا بلافاصله به کل بدن سرایت می کند. مدت زیادی است که در نقاط مختلفی از جهان، برخی پزشکان از ماساژ پا ( ماساژ کف پا ) برای تشخیص و درمان بیماریهای گوناگون بهره می گیرند که اصطلاحاً آن را Reflexology نامیده اند. Foot Reflexology یا ماساژ پا در حقیقت بر پایه این عقیده استوار است که بدن شامل انرژیهای پایدار و در جریانی است که با نقاطی بر روی کف پا اتصال دارد.

 

فوائد ماساژ رفلکسولوژی

در ماساژ رفلکسولوژی علاوه بر رفع خستگی نواحی کف، مچ و ساق پا، سایر نقاط بدن نیز تحریک شده و از طریق ارتباط شان با کف پا آرامش پیدا می کنند.

از طریق ماساژ رفلکسولوژی می توان بسیاری از بیماری ها را درمان کرد.

این علم که جزو علوم کل نگر یا طبّ مکمل میباشد، با ایدۀ درمان از طریق ماساژ کف پاها ، دست ها و گوش ها پایه ریزی شده است

این علم به صورت مدرن در اواخر قرن نوزدهم توسط ویلیام فیکسجرالد نوآوری شد و سپس توسط جوزف شبلی، انیک انگام و دورن بای لی به مرور تکمیل شد و در نهایت هم توسط پل نوگیر که بیشتر بر روی بازتاب گوش کار کرد، پیش رفت. هر روزه نیز رموز بیشتری از این علم به مرور کشف میشود و در حال حاضر هم نقاط ماساژ کف دست و پا با نقاط طبّ سوزنی در این نواحی آمیخته و تکمیل شده و علمی دقیق و درمانی عالی را بوجود آورده. ولی چیزی که لازم به یادآوری است، اینکه علوم کل نگر، علومی جدید نیستند و عمر آن ها به اندازه عمر آدمی و متناسب با آگاهی انساناست و فقط این علوم در زمان ما دوباره کشف میشوند