درمانی کهن در طب سنتی ایران به نام غمز و دلک – قسمت دوم

غمز و دلک ماساژ کهن ایرانی

قسمت دوم

در تعریف علم پزشکی مدرن عنوان می شود که ماساژ درمانی مجموعه‌ ای طبقه بندی شده است از مالش بافت نرم بدن فرد کاندید ماساژ  براساس قوائد علمی و برای طبیعی کردن این بافت‌ها . ماساژ درمانی به اشکال مختلف از جمله فشار ثابت به بافت نرم ، جا به‌ جا نمودن بافت نرم با انجام حرکات خاص ماساژ یا حفظ و تقویت بافت نرم  انجام می‌شود .

دلک و غمز اصطلاحاتی فنی در ماساژ هستند که در مکتب طب و ماساژ ایرانی به عنوان یک اقدام تهاجمی در زمینه طبی ، درمانی ، اصلاحی و گاها تشخیصی به‌ کار می‌رفته است . اما  با تاسف بسیار زیاد در طول زمان و با از رونق افتادن طب و ماساژ سنتی ایرانی ، آموزش و استفاده از این شیوه ماساژ  نیز به دست فراموشی سپرده شده است . درحالی‌ که در دوران جدید و پزشکی نوین هم در بسیاری از اقصی نقاط  دنیا ، ماساژ درمانی یک روش بسیار مرسوم در درمان بیماری یا پیشگیری از بروز بیماری است .

غمز که در قدیم یک نوع ماساژ متداول بود به معنی فشار دادن با دست و مالش دادن اندام است . در واقع غمز نوعی ماساژ طبی و پزشکی می باشد که اختصاصا در اختیار طب سنتی ایران قدیم است که به عنوان روشی موثر در درمان انواع بیماری ها مورد استفاده قرار می‌گرفت . ماساژ غمز فشاردادن و مالیدن نقاط خاصی از بدن فرد کاندید ماساژ درمانی است  که هدف آن درمان بیمار می باشد ماساژ غمز اغلب مواقع با دست انجام می شود اما گاهی هم برای انجام ماساژ غمز از چوب استفاده می شود .

غمز و دلک
غمز و دلک

در لغتنامه دهخدا که به دنبال معنای کلمه دلک می گردیم به این مفاهیم می رسیم :  مالیدن چیزی را و نرم و تابان گردانیدن ، نیک بمالیدن اندام ، نیک بمالیدن ،  به دست مالیدن بدن را ، مالش دادن ، مالش ، مالیدن و مالش دادن . ماساژ سنتی دلک درمانی نیز به معنای مالیدن و مالش روی ماهیچه‌ ها بدن ، مفاصل و بافت‌ های نرم بدن که پیش تر نیز به آن اشاره شد  با حرکات خاص و  با پیگرد درمان اعضاء مشخص انجام می‌ شود . این حرکات هدفمند توسط ماسور حرفه ای روی بدن فرد کاندید ماساژ  انجام می گیرد از ماساژ دلک و غمز برای رفع خستگی و کوفتگی بدن نیز استفاده می شود . به همه عزیزان توصیه می شود جهت استفاده از فنون ماساژ به مراکز معتبر و دارای مجوز مراجعه نمایند . ماسورهای غیر حرفه ای قطعا می توانند با حرکات اشتباه به بدن شما آسیب های جبران ناپذیری وارد نمایند .

شناخت تاریخچه و مزایای ماساژ سوئدی
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ
این نوشته منتشر شده در مقالات علمی می باشد. جهت اضافه کردن به علاقمندی های مرورگر خود بر روی لینک صفحه کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×